Indrukwekkende verzameling WOII

Dit artikel is gepubliceerd in het Groot Vlaardingen van 5 oktober 2016 en op de website van deze lokale krant.

VLAARDINGEN – Sander Nagel is fervent militariaverzamelaar en bijzonder geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog. Zijn collectie en kennis groeien met de dag, maar tot zijn ongenoegen worden hij en collega-verzamelaars soms onterecht afgeschilderd als sympathisanten van het Derde Rijk. Met de Militariabeurs Vlaardingen in aantocht geeft hij opheldering over zijn hobby: “Het is mooi dat we door te verzamelen de historie kunnen doorgeven!”

“Als kind luisterde ik graag naar de verhalen van mijn oma over de Tweede Wereldoorlog. Op een dag kreeg ik hun persoonsbewijzen; het begin van mijn verzameling”, begint Sander. Inmiddels is zijn collectie van behoorlijk formaat en kun je hem een autodidactisch expert noemen. Hij is dan ook dagelijks met zijn hobby bezig. “Het is veel meer dan alleen kopen. Ik bestudeer relevante literatuur en wissel kennis uit met anderen. Daarnaast trek ik na waar iets vandaan komt. De Duitsers waren erg georganiseerd, dus het meeste is goed te traceren.”

Zijn verzameling is ontzettend divers: van helmen tot schouderstukken en van broodtrommels tot munitiehulzen. “Maar ik heb niks in huis dat niet mag!”, ligt Sander toe. Ook voorwerpen met een prominent swastika (hakenkruis) erop laat hij liever liggen: “Het hoort er natuurlijk bij; het is op vrijwel elke medaille afgebeeld. Maar ik verzamel liever persoonlijke spullen. Items die een verhaal vertellen.” Zo bezit Sander allerlei brieven en foto’s uit de oorlogstijd. “Die zijn kwalitatief heel goed en vertellen echt iets over die periode!”

Sander Nagel MilitariaSoms stuit Sander op onbegrip, want de Tweede Wereldoorlog ligt natuurlijk bij veel mensen gevoelig. “Mijn vader schrok in het begin ook. ‘Duits, moet dat nou?’, vroeg hij. Het is heel moeilijk om aan ouderen uit te leggen waarom we verzamelen.” De gevoeligheid begrijpt hij, maar Sander stoort zich wel aan de mensen en bewegingen die zijn hobby in een kwaad daglicht stellen. “We worden over één kam geschoren met neonazi’s. Ik kom op veel beurzen en ken veel handelaren en verzamelaars, maar heb nog niemand ontmoet die er extreme politieke gedachten op nahoudt.”

Soms vinden er zelfs rechtszaken plaats, die overigens vrijwel altijd worden verloren. Het is voor Sander geen reden om te twijfelen over zijn hobby. “Dit is pure historie, dat geven wij door. De politiek staat daar buiten. Als je iets hebt waar bloed aan kleeft, betekent dat niet dat je het verheerlijkt.” Gelukkig zijn er genoeg mensen die zijn verzameling waarderen, waaronder zijn vijfjarige zoontje. “Hij kan al vertellen hoe de oorlog globaal in elkaar stak en ik leer hem waar onze vrijheid vandaan komt. Dat vindt hij super interessant!” En mocht iemand nog iets in de kast hebben liggen of vinden: “Het is zonde als spullen verdwijnen. Bij mij komt alles goed terecht!”

Kader: Op zondag 9 oktober bezoekt Sander Nagel de Militariabeurs Vlaardingen die van 9.00 tot 14.00 wordt gehouden in Familietheater Flamingo, KW-Haven ZZ 10) waar uniformen, petten, onderscheidingstekens, uitrustingstukken, boeken, foto’s, kranten, tijdschriften en flyers te zien en verzamelen zijn Toegang 3,50 euro. Meer informatie op Facebook: Militariabeurs Vlaardingen of http://www.verzamelaar-vlaardingen.nl

Sander Nagel MilitariaOnderschrift foto: Sander met zijn favoriete verzamelobjecten: de persoonsbewijzen van zijn opa en oma.

Een gedachte over “Indrukwekkende verzameling WOII

Geef een reactie

