Vlaardinger van de Week: Christina Heck

Dit interview is gepubliceerd in het Groot Vlaardingen van woensdag 15 februari 2017 en op de website van deze lokale krant. 

“Ik wil echt naar de top. Hopelijk doe ik in 2024 of 2028 mee aan de Olympische Spelen!”, stelt de 16-jarige judoka Christina Heck. Grote kans dat haar droom werkelijkheid wordt, want Christina is al onderdeel van de Kernploeg Nederland –18 jaar. Ze traint zes keer per week keihard om haar doel te bereiken, behaalde afgelopen weekend de derde plaats op het NK voor jongeren tot 21 jaar in Nijmegen en mag dit jaar meedoen aan de European Cups. “Mijn mooiste moment moet nog komen!”

Waar stond je wiegje?
“Ik ben in het buitenland geboren, maar toen ik een paar maanden oud was verhuisden we al weer terug naar Vlaardingen. Ik weet dus niet beter dan dat ik Vlaardingse ben.”

Wat vind je van Vlaardingen?
“Een leuke stad, maar ik vind het wel jammer dat er zoveel leegstand is. Je kunt hier niet goed shoppen. Gelukkig zijn de bioscoop en het theater er nog wel!”

Waarom ben je ooit met judo begonnen?
“Toen ik zeven was kregen we op de basisschool een judoles. Ik vond het echt leuk en wilde heel graag op judo, maar moest van mijn ouders eerst mijn zwemdiploma halen. Ze dachten dat het wel zou overwaaien, maar zodra ik mijn diploma had, ben ik gaan judoën.”Christina HeckWanneer kwam je erachter dat je talent hebt?
“Ik had les bij Tino Hoogendijk en Rob Hoogendijk zei al na een paar maanden dat ik talent had. Dat had ik zelf niet door, want ik was jong, maar ik weet nog wel dat ik van een witte band meteen naar de gele band ging en gelijk wedstrijden mocht doen. Ik was vooral erg sterk dus ik won veel. Toen ik tien was zei mijn trainer dat ik niet veel verder kon komen bij Tino Hoogendijk en ben ik naar Mahorokan in Maassluis gegaan.”

Wat vind je zo mooi aan jouw sport?
“Het is geen vechtsport, maar een verdedigingssport. Hoewel het misschien niet altijd te zien is, heb je echt respect voor elkaar. Respect is de kern van judo. Daarnaast is er natuurlijk de strijd. Je wilt echt winnen en als dat lukt geeft dat een enorme kick!”

Waar sta jij op dit moment?
“Ik heb de bruine band en mag naar de European Cups! De komende tijd komen er Europese toernooien in Spanje en Kroatië aan. In mijn gewichtsklasse zijn er maar twee andere Nederlanders die daar naartoe mogen.”

En waar wil je naartoe?
“Ik wil echt naar de top! Hopelijk doe ik in 2024 of 2028 mee aan de Olympische Spelen.”

Hoe vaak train je om dat te bereiken?
“Zes dagen per week: drie á vier keer krachttraining en vier judotrainingen. Eén keer per week train ik met de Kernploeg Nederland in Arnhem bij topsportcentrum Papendal.”

Moet je er veel voor laten?
“Ja, dat wel. Ik heb bijvoorbeeld op school een stapje terug gedaan, van 4 vwo naar 5 havo. Ook heb ik geen tijd en energie voor feestjes of andere hobby’s en soms is het lastig om met vrienden af te spreken.”

Je hebt twee broers, gebruik je je judotalent ook thuis?
“Met mijn kleine broertje heb ik vaak stoeisessies. Dan gaan we echt in de aanval.”

Gaat het nooit mis?
“Nee, alleen toen ik tien was zei ik een keer vrolijk tegen mijn moeder: kom eens bij het bed. Ik pakte haar gewoon over mijn heupen en ze vloog over het bed, tegen de kast die toen ook nog om viel. Gelukkig raakte ze niet echt gewond.”

Wie is belangrijk voor jou?
“Mijn coach Rob Henneveld gaat mee naar alle internationale wedstrijden. Hij zit naast de mat en geeft tips tijdens de breaks.”

Wat was je mooiste judo-moment?
“Het bijwonen van de Olympische Spelen in 2012 was echt geweldig, maar mijn mooiste moment moet nog komen!”

 

Geef een reactie

